De leidende principes voor onze omgevingsvisie

portretbram.png
Door Bram van der Beek op 8 juli 2021 om 07:45

De leidende principes voor onze omgevingsvisie

Vrijwel iedereen die politiek een beetje volgt zal wel weten dat er een omgevingswet aankomt. En velen zullen ook wel weten dat deze grote verandering al een aantal keer is uitgesteld. In Ede hebben we de ‘leidende principes voor onze omgevingsvisie’ vastgesteld. Dit kun je zien als de belangrijke uitgangspunten, maar ze zijn nog niet concreet gemaakt per locatie. Deze principes gaan ons helpen om straks op de kaart van heel Ede te bschrijven wat we per locatie belangrijk vinden. Dat laatste heet dan het omgevingsplan en komt in de plaats van het bestemmingsplan.

“Bouwen, bouwen, bouwen?”

De leidende principes zijn dus wensen op best een hoog niveau. Een van de principes is ‘compacte groei’ en daaronder staat o.a. dat we tot 2040 11.000 tot 15.000 woningen willen bijbouwen. Voor uw beeld: de woningbouwproductie in Ede was jarenlang 500 woningen per jaar, en is de laatste jaren fors gestegen naar gemiddeld ruim 1000. Het genoemde aantal ligt dus daartussen.

Omdat er momenteel veel woningnood is, horen we bij veel andere patijen ‘bouwen, bouwen, bouwen’. Hoewel dit logisch klinkt, zijn we het hier niet mee eens. Wij willen goed kijken welke woningen we gaan bouwen. We merken dat er juist ook veel woningnood is bij inwoners van Ede. Terwijl een groot deel van de nieuwe woningen naar mensen gaan die vanuit de randstad hier naartoe verhuizen. Bouwen voor die doelgroep levert per project het meeste op, en kan vanwege de grote vraag vrijwle eindeloos doorgaan. Vandaar dat wij liever ‘bouwen met beleid’ als motto zien. We bedenken met elkaar wat we voor een woningen in 2040 willen hebben, en gaan dan kijken we daar daar nu voor willen gaan bijbouwen. Daarnaast horen we van experts waar nu de grootste knelpunten zijn: dat is in het sociale segment en vlak boven die grens en qua mensen zijn dat starters en ouderen.

Na de zomer komt de tijd eraan dat we ons gaan opmaken voor gemeenteraadsverkiezingen en de periode 2022-2026. Dit zal dan een van de belangrijkste zaken worden om goed te regelen, en het vraagt ook nu al constante aandacht bij elk plan dat voorbij komt. Maar door het nu al goed in onze leidende principes te verwerken, zorgen we ervoor dat we nog beter hierop kunnen gaan sturen.

Landschap

Een ander ontzettend belangrijk onderwerp in het omgevingsplan is het landschap. Ede kent hele mooie landschappen, en de laatste jaren zien we dat daar nog steeds meer van genoten wordt. Maar al die veranderingen die ons staan te wachten hebben invloed op het landschap. Zonneparken, mogelijk extra woningwijken, extra reacreatie en vergeet vooral de veranderingen die boeren voor hun kiezen krijgen niet. Er is hier geen snelle oplossing. Wle hebben we op diverse punten de principes wat aangescherpt: zo willen we dat als er meer zonneparken komen, deze als een soort bedrijventerrein bij elkaar komen. Zo heb je de omvang om er een mooi landschap van te maken. En je zorgt dat het niet als confettie wordt uitgestrooid met veel meer gevolgen voor het landschap. Ook willen we graag dat we boeren en andere eigenaren beter ondersteunen in het terugbrengen van landschapselementen. Voor de biodiversiteit zijn dit de belangrijkste dingen die je terug kunt brengen. Maar ook draagt het volgens onderzoek bij aan wat u en ik zien als een ‘mooi’ (met de opmerking dat dit voor ieder verschilt). En wist u dat we sinds 1950 maar liefst 40.000 km aan landschapselementen zijn verloren? We willen hier ons de komende jaren voor blijven inzetten. Want iets wat over tientallen jaren is verdwenen, is niet zo zomaar terug.

Bram van der Beek, raadslid
E: bram.van.der.beek@ede.nl