Bijdrage openbare bijeenkomst over collegevorming

CU-Logo-Ede-RGB-SocialMediaPF.jpg
Door Fractie Ede op 22 maart 2022 om 09:56

Bijdrage openbare bijeenkomst over collegevorming

Op 21 maart werd 's ochtends de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld door het Centraal Stembureau. Deze avond bespreken de lijsttrekkers in een eerste openbaar debat de uitslag, en hun ideeën voor een stabiele coalitiesamenwerking. Lees hier de bijdrage en inbreng van fractievoorzitter Cora Otter terug hoe de ChristenUnie kijkt naar de uitslag van de verkiezingen en welke gedachten wij hebben over de informatieronde.

Voorzitter, zes zetels. De ChristenUnie is blij dat de kiezer opnieuw onze partij haar vertrouwen geeft om het bestuur van onze gemeente vorm te geven.

Die zes zetels is ook een grote verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid om het goede te zoeken voor al onze inwoners, niet alleen onze kiezers. Zo hebben wij de afgelopen vier jaar politiek gevoerd en zo zullen we dat ook de komende vier jaar doen: Vanuit een Bijbelse grondslag het goede zoeken voor onze stad en dorpen.

Verkiezingen en de uitslag daarvan zijn een gegeven voor politieke partijen. Het duiden, wat heeft die kiezer gezegd en waarom, is soms moeilijk. We zitten deze avond met partijen die winst geboekt hebben, verlies geleden en fracties die met dezelfde mankracht door kunnen gaan met hun werk. Vanuit de ChristenUnie een hartelijke felicitatie voor hen die winst boekten. We leven mee met hen die moesten inleveren, vooral omdat we gezien hebben hoe groot hun inzet is geweest!

Wij danken de fractie van de SGP voor de voorbereidingen van de informatiefase en de voordracht van een informateur. Dhr. Boumans zijn we erkentelijk voor zijn tijd en inzet voor Ede, we wensen hem daarbij alle wijsheid.

De campagne en ook deze formatie wordt overschaduwd door een oorlog in Oekraïne. Een brute aanval van Rusland op Oekraïne heeft de vrede op ons continent wreed verstoord. Terecht vangt onze gemeente vluchtelingen op. En ook deze avond gaat ons hart uit naar al die onschuldige vrouwen, kinderen en mannen in Oekraïne, die maar een ding willen en dat is vrede en terug naar het gewone leven.

Die oorlog legt ook een verantwoordelijkheid op ons. Wij hebben de mogelijkheid gehad om in vrijheid naar de stembus te gaan. Vrije verkiezingen. Laten we ook in de formatie met die verantwoordelijkheid voor die vrije democratie gepast omgaan.

Ede is een prachtige gemeente, met inwoners die goed bestuur mogen verwachten. Wij zien daarom een coalitie voor ons die een stabiele basis kan vormen voor de komende jaren waarin de breedte van de Edese samenleving wordt gerepresenteerd. Waar links en rechts van het politieke spectrum zijn idealen in terug kan vinden. Afgelopen jaren hebben bewezen dat een dergelijke coalitie vruchtbaar kan samenwerken.

De ChristenUnie zou in een coalitie graag fracties vertegenwoordigd zien, die gezamenlijk voor voldoende stabiliteit kunnen zorgen. Stabiliteit vraagt om de bereidheid verantwoordelijkheid te nemen. En de bereidheid het compromis te zoeken. Dat kan niet anders als je met meerdere partijen moet samenwerken. Wij kijken dan ook nadrukkelijk voor een nieuwe coalitie naar partijen die de afgelopen jaren hebben laten zien dat ze, of ze nu een coalitie- of oppositierol hadden, bereid waren compromisvoorstellen te steunen. Verantwoordelijkheid nemen betekent ook de bereidheid uit te leggen aan je achterban waarom je soms genoegen nam met een compromis.

De ChristenUnie heeft tijdens de campagne ‘Samenleven met Aandacht’ als thema gekozen. Aandacht voor elkaar, voor de schepping en voor wonen. En daarin liggen grote opgaven te wachten:

• passende zorg voor inwoners, van jong tot oud, die dat nodig hebben, met daarbij extra oog voor mensen in kwetsbare posities. Armoedebeleid wat mensen de gelegenheid geeft mee te doen in de samenleving. Het Edese sociaal- en armoedebeleid staat goed, maar het blijft onderhoud vragen. In goede afstemming met onze inwoners willen we ook de komende vier jaar verbeterstappen zetten.
  • De energietransitie moet vaart krijgen, en wij willen zorgen dat al onze inwoners daarin mee kunnen komen. Onze energie willen we zoveel mogelijk uit wind en zon halen, en we willen aandacht voor isolatie. De afhankelijkheid van fossiele brandstoffen brengt ons geopolitiek in problemen en in een afhankelijkheid die we niet willen. De opgave om de natuur te herstellen vergt gezamenlijke inspanningen van zowel ‘burgers’ als ‘buitenlui’, waarin de gemeente als regisseur dient op te treden.
  • En uiteraard het woningprobleem, waarbij wij ons met name willen richten op starters, gezinnen en senioren die door willen stromen. Prioriteit voor betaalbare koop en goedkope huur. Op een duurzame en natuur-inclusieve manier bouwen, moet de norm worden. Dat betekent dat we risico's in grondposities moeten gaan nemen.

Risico's nemen kan alleen als er een stevig bestuur staat, gevormd uit een coalitie waar voldoende vertrouwen is. Maar ervaring uit de afgelopen jaren heeft ons geleerd dat we niet moeten denken in termen van coalitie en oppositie. We gaan voor een brede samenwerking in de raad, zoals dat ook in de afgelopen jaren veelvuldig is gebeurd.

De uitslag van deze verkiezingen laat versplintering zien, en dat maakt dat er niet veel opties zijn om tot een coalitie te komen.  De ChristenUnie is bereid opnieuw verantwoordelijkheid te nemen en zetten ons in voor een coalitie waarin veel van ons verkiezingsprogramma te herkennen zal zijn. Op hoop van Zegen!

Labels: , , ,