ChristenUnie Ede stelt raadsvragen over overlast door lachgasgebruik

portretjanwillem.png portretarie.png
Door Jan Willem Middelesch, Arie Barendrecht op 14 september 2022 om 14:45

ChristenUnie Ede stelt raadsvragen over overlast door lachgasgebruik

Onze fractie hoorde recent over lachgasballonnen en -flessen die op straat worden aangetroffen. Reden voor fractievolger Jan Willem Middelesch en raadslid Arie Barendrecht om raadsvragen te stellen.

In Ede hebben we 'Schone Helden', mensen die alleen of in een groep zwerfafval opruimen in hun eigen straat of buurt. Van één van deze Schone Helden hoorden we dat hij vaak na het weekend op dezelfde plek een groot aantal lachgasballonnen of -flessen vindt. Als ChristenUnie Ede vinden we het belangrijk dat drugsgerelateerde overlast wordt aangepakt. We zijn dan ook blij dat sinds oktober 2020 in de APV van Ede is opgenomen dat gebruik van lachgas verboden is wanneer dat voor overlast zorgt.

Wij hebben vragen gesteld omdat we onder andere benieuwd zijn hoe vaak in Ede wordt gehandhaafd op deze overlast en of er 'hotspots' bekend zijn. Een landelijk lachgasverbod laat helaas nog op zich wachten. Daarom vragen we ook of het college aanleiding ziet om meer te controleren en beleid aan te scherpen. Maar we maken ons niet alleen zorgen om overlast, de gevolgen van lachgas voor de mentale en lichamelijke gezondheid zijn vaak onbekend of worden onderschat. Daarom zijn we benieuwd in hoeverre wordt ingezet op voorlichting met betrekking tot de gevolgen van lachgasgebruik.

Het college heeft 30 dagen de tijd om onze vragen te beantwoorden. Wordt vervolgd.

Labels: , , ,