Samen bouwen: meerdere initiatieven en speciale bouwkavels

portretbram.png
Door Bram van der Beek op 31 maart 2023 om 14:00

Samen bouwen: meerdere initiatieven en speciale bouwkavels

Op donderdag 30 maart werd in de gemeenteraad gesproken over hoe de gemeente om kan gaan met groepen inwoners die samen hun huizen willen bouwen (zogeheten Collectief Particulier Opdrachtgeverschap, CPO). Ondanks het tijdstip van bijna middernacht, waren er geïnteresseerden aanwezig op de publieke tribune. In deze blog neemt Bram van der Beek u mee in zijn afwegingen en bijdrage.

Inmiddels zijn er in onze gemeente een handjevol van deze initiatieven daadwerkelijk gerealiseerd. Ook ikzelf heb via een vijf jaar durende traject met een groepje mensen in eigen opdracht onze woningen gebouwd. Het is een unieke gelegenheid om je net wat afwijkende wensen, toch te kunnen realiseren. Zo hebben er mensen samen opvang voor alleenstaande tienermeisjes gerealiseerd. Er zijn Knarrenhofjes waar mensen elkaar een extra helpende hand toesteken. En ook afwijkende woon-werk wensen kunnen heel goed via collectieve zelfbouw worden gebouwd.

Voor een gemeente is het wel heel lastig om deze groepen te begeleiden. Van een projectontwikkelaar is duidelijk wat je kunt verwachten. Maar een groepje goedbedoelende leken vraagt wat meer aandacht. Het college deed daarom het voorstel maar 1 project tegelijkertijd te begeleiden. Dit om ervoor te zorgen dat er niet teveel personele capaciteit weggehaald wordt van de grote bouwopgave.

Toch waren alle raadsleden eensgezind: ze wilden graag dat er meer van dit soort initiatieven tegelijk kunnen worden behandeld. Namens onze fractie heb ik voorgesteld om tijd en inzet te besparen door speciale bouwkavels voor deze initiatieven aan te wijzen. De wethouder vond dat ook een goed plan en gaat het voorstel hierop aanpassen. Over 2 weken wordt dit aangepaste voorstel besproken en wordt erover besloten. Onze fractie denkt nog na over hoe we het voorstel nog beter kunnen maken. Wordt dus vervolgd!

Labels: ,