Berichten over Woningbouw

Cora Otter - Portretfoto.png
    Door Cora Otter op 12 januari 2021

Ambities voor 2021

Onze ambities voor 2021. Daar werdt onze fractievoorzitter Cora Otter naar gevraagd door de krant EdeStad. We willen voortgang, stappen zetten. Zowel kwalitatief als kwantitatief.

2. Lindehorst Veldhuizen
    Bram van der Beek - Portretfoto.png
    Door Bram van der Beek op 9 oktober 2019

Teleurstelling en vragen over passeren plan Vredehorst

Het voormalige winkelcentrum Lindenhorst is al een tijdje dicht, voor een nieuwe invulling daarvan heeft een bewonersgroep het idee uitgewerkt om een woongemeenschap op te richten. De grondeigenaar is helaas tot het besluit gekomen dat het plan niet haalbaar is en wil overgaan tot het terugval plan. Het college heeft afgelopen week besloten dat ze geen mogelijkheid meer zien voor de totstandkoming van de oorspronkelijke plannen en werken daarom mee aan het alternatieve plan.

3. Wonen
    Bram van der Beek - Portretfoto.png
    Door Bram van der Beek op 6 augustus 2018

ChristenUnie stelt raadsvragen over gevolgen vervallen gasaansluiting

Op 1 juli jl. is de verplichte aansluiting op het gasnet komen te vervallen. Dat betekent dat nieuwe woningen in principe niet meer aangesloten worden op het gasnet. Als bij een nieuwe woning de grond van de gemeente Ede werd gekocht, dan leverde de gemeente deze bouwgrond ‘bouwrijp’ op. Dat wil zeggen dat alle nutsvoorzieningen door de gemeente werden aangelegd, er kan direct begonnen worden met bouwen. In de prijs voor de bouwrijpe grond zit dus ook de kostenvoor de aanleg van dat gasnet verwerkt. Sinds 1 juli jl. worden deze kosten niet meer gemaakt, terwijl de grondprijs gelijk blijft. Voor gemeenteraadslid Bram van der Beek aanleiding om hierover vragen te stellen aan het college over hoe er hiermee omgegaan wordt na bijvoorbeeld het vervallen van de aansluitverplichting op het gasnet.

4. Rijtjeshuis.jpg
    Daan Weststrate - Portretfoto.png
    Door Daan Weststrate op 27 december 2017

ChristenUnie stelt vragen aan college 'in de knel: tussen sociale huur en koop'

Vandaag verscheen een artikel op NOS.nl met als kop ‘Veel dertigers klem: goedkoop huren lukt niet en kopen al helemaal niet’. Hierin wordt beschreven dat het vooral dertigers en late twintigers zijn die het moeilijk hebben op de woningmarkt. Zij zitten op verschillende manieren klem: ze verdienen te veel voor een goedkope sociale huurwoning, maar kunnen geen betaalbaar koophuis vinden. Huurwoningen in de vrije sector zijn vaak veel te duur en voor een hypotheek is hun inkomen juist weer te laag. Naar aanleiding van dit artikel heb ik schriftelijke vragen aan het college gesteld.