Ede gaat mogelijkheden voor duurzame opvanglocatie onderzoeken

portretannemiek.png portretniek.png
Door Annemiek Stam, Niek van den Brink op 15 juni 2023 om 22:00

Ede gaat mogelijkheden voor duurzame opvanglocatie onderzoeken

In het najaar van 2022 begonnen we als fractie met het dromen over nieuwe vormen van vluchtelingenopvang. Deels vanwege de beelden uit Ter Apel en deels vanwege allerlei ervaringen met kortdurende opvang, stroperige processen en moeiten die we constateren met de integratie van statushouders. Tijdens de PDE van 15 juni 2023 werd ons initiatiefvoorstel voor een duurzame opvanglocatie aangenomen.

Wat als;

• er een vorm van opvang zou zijn die niet steeds opnieuw moet worden opgetuigd
  • vluchtelingen niet alleen worden opgevangen maar ook alvast kansen krijgen om kennis te maken met de samenleving
  • er een mogelijkheid is om een koppeling te maken tussen verblijf in een vluchtelingenopvang en de regio waar je uiteindelijk geplaatst wordt
  • de opvang kleinschalig is zodat er meer aandacht is voor ieder individu en de locatie beter in te passen is in de bebouwde kom
  • er bewuste buren zijn die meehelpen bij de aansluiting bij de samenleving

Met onder andere deze gedachten zijn we aan de slag gegaan. Om een aanvulling te doen op de plannen uit het bestuursakkoord is het mogelijk om met een initiatiefvoorstel te komen. De fracties van PvdA, D’66 en GroenLinks hebben zich ook bij ons aangesloten om dit te realiseren.

Het had heel wat voeten in de aarde als het ging om gesprekken met het college, oriëntatie op mogelijkheden qua gronden, overleg met het COA en maatschappelijke organisaties. En daarnaast vooral ook het afstemmen met andere fracties.

We zijn erg dankbaar voor het resultaat. Op donderdag 15 juni heeft de raad er mee ingestemd om het college de opdracht te geven een uitwerking te maken van de kaders die we geschetst hebben. Namelijk:

1. Duurzame opvanglocatie(s) voor statushouders en kansrijke asielzoekers;
  2. Opvanglocatie(s) in een nieuwbouwwijk of transformatielocatie;
  3. Kleinschalige opvang;
  4. Gecombineerde woonvorm;
  5. Aansluiting bij de samenleving.

initiatiefnemers_duurzameopvang

De initiatiefnemers van het voorstel: Niek van den Brink (ChristenUnie), Robin Bongers-Karmaoui (GroenLinks), Annemiek Stam (ChristenUnie) Boyce de Jong (PvdA) en Sam Elfvering (D66).

Labels: , ,