Gesnoeide groenstroken en kapotte hekken: raadsvragen over openbare ruimte in Kernhem

IMG_2248.jpeg
portretjanwillem.png
Door Jan Willem Middelesch op 14 februari 2024 om 15:00

Recent hebben op meerdere plekken in Kernhem werkzaamheden plaatsgevonden in groenstroken. Daarnaast zijn hekjes en sluisjes in slechte conditie en zijn de wandelpaden niet in goede staat. Reden voor raadslid Jan Willem Middelesch om raadsvragen te stellen.

Wij hebben begrepen dat de werkzaamheden met name gingen om het maaien van kruiden, houtige gewassen en dunnen van de percelen. Op ten minste één locatie (groenstrook Vuursteenberg) zijn bramen met een flinke maatregel teruggedrongen. Na navraag kregen wij te horen dat dit is gedaan om de diversiteit van beplantingen te bevorderen. Wij begrepen verder dat de gemeente de ontwikkeling van de groenstrook wil afwachten, voordat volgende beheermaatregelen bepaald worden.

Daarnaast valt de slechte conditie van hekwerk en sluisjes al langere tijd op. Te meer nu door het maai- en snoeiwerk dezemeer in het zicht staan. Op verschillende plekken zijn hekken en sluisjes verzakt of afgebroken. In enkele gevallen is al meerdere maanden sprake van schade. Ook de (halfverharde) wandelpaden die door Kernhem lopen, zijn nietin goede staat.

Kernhem is een wijk met veel ruimte voor groen en water. Wij zien graag dat dat behouden blijft, omdat inwoners van deze wijk hier – mede door het groen en water – met veel plezier wonen. Wij hebben daarom de volgende vragen gesteld:

1. Deelt het college onze mening dat het karakter van Kernhem, met ruimte voor groen en water, behouden dient te blijven?
  2. Erkent het college dat de staat van de openbare ruimte op sommige plekken te wensen over laat (staat van hekwerk, wandelpaden)?
  3. Welke acties gaan op korte en lange(re) termijn plaatsvinden om de staat van de openbare ruimte te verbeteren? Bijvoorbeeld het herstellen van het hekwerk, wandelpaden van een nieuwe toplaag voorzien, e.d.
  4. Welke acties gaan op korte en lange(re) termijn plaatsvinden om te voorkomen dat de braam weer terugkomt in de groenstroken?
    1. Worden actief andere struiken geplant? Zo nee, waarom niet?
    2. Kan door beheer van deze groenstroken worden voorkomen dat binnen een aantal jaren weer een dergelijke ingreep nodig is? Zo ja, gaat de gemeente hier ook structureel beheer op voeren?

Labels: ,