ChristenUnie blij met 2e plek in Edese raad

CU-Logo-Ede-RGB-SocialMediaPF.jpg
Door Fractie Ede op 22 maart 2018 om 20:14

ChristenUnie blij met 2e plek in Edese raad

De ChristenUnie heeft bij de gemeenteraadsverkiezingen in Ede winst geboekt. De ChristenUnie is met zo’n 500 extra stemmen één van de winnaars geworden en behoudt haar zes zetels waarmee ze de tweede partij van Ede wordt. Lijsttrekker Cora Otter spreekt van een schitterend resultaat: “We hebben ons vier jaar lang voor de gemeente Ede ingezet onder de noemer ‘Samen-werken aan samen-leven’. Dit hebben we heel duidelijk gedaan op gebieden van het sociaal domein, duurzaamheid en Food. We luisteren naar mensen, zijn met hen in gesprek gegaan en bereiken daar dingen voor. Dit verkiezingsresultaat laat zien dat dat in Ede wordt herkend.”

De ChristenUnie is dankbaar voor het grote aantal stemmen dat tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart jl. behaald werd. Het aantal van 8073 is beduidend hoger dan het aantal stemmen (7607) dat tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 op de partij werd uitgebracht. Daarnaast is de ChristenUnie haar achterban dankbaar en kijkt ze terug op een goede campagneperiode.

De ChristenUnie steeg naar plek 2 in Ede, tot grote tevredenheid van lijsttrekker Cora Otter. ,,Ik ben heel tevreden”, zegt Otter. ,,De vorige keer hadden we al een record aantal stemmen en nu gaan we daar zelfs nog iets overheen. Geweldig, we zijn nog nooit zo groot geweest in Ede.” De ChristenUnie had in Leon Meijer wel een wethouder. ,,En die heeft het goed gedaan”, meent Otter. ,,Onder andere met food, duurzaamheid en jeugdzorg. We willen graag meedoen in een volgend college.” Hierbij vult wethouder Leon Meijer haar aan: “De grote drie christelijke partijen stabiel zijn gebleven. We hebben geen stemmen van elkaar afgesnoept.”

Ondanks dat het hoge aantal stemmen niet genoeg was om een extra zetel in de Edese gemeenteraad te krijgen, is de ChristenUnie positief gestemd en erg dankbaar. Lijsttrekker Cora Otter, die donderdagmorgen tijdens een eerste bijeenkomst van de nieuwe fractie unaniem gekozen werd als fractievoorzitter, reageert: "De ChristenUnie heeft in Ede haar sociale profiel duidelijk neer weten te zetten. Wij hebben een duidelijk en onderscheidend geluid in de coalitie laten horen. Constructief en waakzaam." De afgelopen vier jaar is het aantal Edenaren dat ChristenUnie stemt met zo’n 500 stemmen toegenomen. De vele werkbezoeken en onze diverse kandidaten was een groot succes en online is de partij erg actief geweest. Met tevredenheid wordt er teruggekeken op een goede, intensieve periode van campagne voeren. Otter: “We hebben een goede campagne gevoerd en veel goede gesprekken gehad wat we afgesloten hebben met een mooi verkiezingsfestival. We danken God voor de kracht die Hij hun gegeven heeft om campagne te voeren. We bedanken onze achterban en de vele vrijwilligers voor hun steun in de afgelopen campagnetijd.”

Naast Lijsttrekker Cora Otter zullen ook Leon Meijer, Peter Jansen, Daan Weststrate, Dirjanne van Drongelen en Bram van de Beek op donderdag 29 maart a.s. worden geïnstalleerd als raadsleden van de gemeente Ede.

Labels: , ,