Ede krijgt bomenfonds

portretniek.png
Door Niek van den Brink op 2 juni 2020 om 10:19

Ede krijgt bomenfonds

De gemeente Ede heeft per 1 juni jl. een Bomenfonds gekregen. Dat houdt in dat bij elke boom die gekapt wordt, er een nieuwe wordt geplant. Raadslid Niek van den Brink: "De ChristenUnie heeft zich bij de totstandkoming van de coalitie hardgemaakt voor een compensatieplicht voor gekapte bomen. Het onlangs gepresenteerde bomenfonds geeft hier invulling aan. De ChristenUnie is blij dat dit bomenfonds gerealiseerd is. Zo houden we Ede groen."

Op pagina 15  van het bestuursakkoord 2018-2022 staat: “We willen het groene kapitaal in stand houden. Dat betekent dat we voor bomen en struiken die we weghalen op dezelfde plek of elders een vergelijkbare waarde aan nieuwe bomen of groen plaatsen. We kijken naar de mogelijkheden van een groenfonds om weggehaalde bomen en groen te compenseren.”

Het gemeentelijk Bomenfonds biedt de mogelijkheid om bomen die niet gecompenseerd kunnen worden als ‘geld op de bank te zetten’. Daardoor bestaat de mogelijkheid om de financiële middelen van de bomen op een later moment in te zetten voor de aanplant van bomen op een andere locatie. Het bedrag dat moet worden gestort is afhankelijk van de stamomtrek. Het Bomenfonds is van op toepassing op alle kapvergunningplichtige bomen. Dit zijn zowel de gemeentelijke als ook de bomen op particuliere gronden.

Niek van den Brink “Bomen geven sfeer aan onze straten, zorgen voor verkoeling in hete zomers, houden water vast bij piekbuien, filteren de lucht, nemen CO2 op, leveren zuurstof en zorgen voor een rijke biodiversiteit. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat ‘groene wijken’ bijdragen aan lagere criminaliteitscijfers en minder angststoornissen. Kortom, we moeten onze bomen koesteren. Daar waar ze toch gekapt moeten worden, bijvoorbeeld door een herinrichting van straten of wijken, moeten we garanderen dat er nieuwe bomen terugkomen. Het bomenfonds is een prachtig middel om dit doel te bereiken.”

Niek van den Brink
E. niek.van.den.brink@ede.nl