Het ouderenproject in Wageningen, ook een idee voor Ede?

Dirjanne van Drongelen - Portretfoto.png portretniek.png
Door Dirjanne van Drongelen, Niek van den Brink op 6 oktober 2020 om 21:12

Het ouderenproject in Wageningen, ook een idee voor Ede?

De raadsleden Dirjanne van Drongelen en Niek van den Brink lieten zich afgelopen maandag informeren over het Ouderenproject van ‘De Woonstichting’ in Wageningen. Met het ouderenproject biedt 'De Woonstichting' huurders van 65+ de mogelijkheid om te verhuizen van een grote woning naar een passende seniorenwoning, met behoud de huidige huurprijs. Bevordert dit project de doorstroming en geeft het ouderen meer woonplezier? Is een dergelijk project ook interessant voor Ede?

Verwachtingsmanagement
Het ouderenproject werd in 2015 opgezet. Alle ouderen in de leeftijd van 65+ die in een grote gezinswoning zaten werden aangeschreven. Het duurde even voordat men wist wat het inhield en langzaam groeide de belangstelling. Het is ook niet niks: de vraag krijgen of je interesse hebt om met voorrang naar een seniorenwoning te verhuizen. Laat je de woning achter waar je al jaren met plezier woont? Ook vonden sommige ouderen het een lastig verschil dat sommige seniorenwoningen regulier werden aangeboden en sommige seniorenwoningen via het ouderenproject. Nu in 2020 staan er 62 personen/huishoudens op de lijst die meedoen met het ouderenproject. Helderheid over de voorwaarden die aan het project verbonden zijn blijkt erg belangrijk voor het succes ervan.

De directe voordelen
Ouderen kunnen met voorrang reageren op woningen met het label ‘ouderenproject’. Daar komt bij dat de ouderen hun huidige huurprijs kunnen behouden. Dit betekent dat zij er niet op achteruit gaan qua maandelijkse huurkosten. Bij reguliere aanbiedingen van woningen wordt er een huurprijs gevraagd die vaak veel hoger ligt. Dat werpt een drempel op. Ouderen die daadwerkelijk verhuizen via dit project kunnen rekenen op een maand gratis huur, of een kleine verbouwing in het nieuwe huis om de woning snel ‘eigen’ te maken. De woning die vrij komt na vertrek van de oudere(n) komt beschikbaar voor een gezin.

Doorstroming
In de gemeenteraad het woord ‘doorstroming’ veel in de mond wordt genomen. Soms wordt het woord ‘wooncarrière’ gebruikt. Het beeld wat daarbij geschetst wordt is dat mensen doorstromen van huur naar koop, of van goedkope koop naar dure koop. Groter, luxer, comfortabeler. Echter, deze route is lang niet altijd voor iedereen weggelegd. Zeker binnen de huursector is er een grote groep die niet zomaar kan doorstromen. Als we doorstroming dan toch willen bereiken, moeten we ook met ideeën komen om dit mogelijk te maken. Het ouderenproject in Wageningen is een dappere poging om deze doorstroming op gang te brengen. Daar waar ouderen daadwerkelijk kiezen voor een seniorenwoning, zie je een keten aan verhuizingen ontstaan: een gezin kan eindelijk een beetje groter wonen en zij laten weer een klein appartementje achter voor de starter…

Een zorg minder
Het ouderenproject dient niet alleen de doorstroming op de woningmarkt. Een seniorenwoning neemt de zorg weg of je als oudere nog lang in staat bent om trappen op te kunnen of een groot huis te onderhouden. De traplift is dan niet meer nodig en het wooncomfort wordt voor de oudere verhoogd. Het is belangrijk dat zorgorganisaties/ buurthuizen/ verenigingen/ kerken afweten van een dergelijke regeling, zodat het gesprek over ouder worden en de mogelijkheden om daarin te helpen, gevoerd kan worden.

Wordt vervolgd…
Al pratend met de ouderenmakelaar en de verhuurmedewerker van De Woningstichting werden overeenkomsten en verschillen besproken tussen Woonstede en De Woonstichting zodat wij iets meer zicht hebben op de mogelijkheden voor Ede. Het lijkt ons in ieder geval een goed idee om met deze opgedane kennis een bezoek te gaan plannen met Woonstede.

Niek van den Brink, E. niek.van.den.brink@ede.nl
Dirjanne van Drongelen, E. dirjanne.van.drongelen@ede.nl