Ondertekening intentieverklaring Waardig Ouder Worden 2.0 met KBO Ede

portretcora.png Dirjanne van Drongelen - Portretfoto.png
Door Cora Otter, Dirjanne van Drongelen op 14 december 2020 om 07:45

Ondertekening intentieverklaring Waardig Ouder Worden 2.0 met KBO Ede

Op vrijdag 11 december 2020 ondertekenden de ChristenUnie en de Katholieke Bond voor Ouderen (KBO) in Ede een intentieverklaring waarin zij afspreken zich in te zetten voor een lokaal actieplan ‘Waardig Ouder Worden 2.0.’ Lees hier verder waarom wij als fractie ons in willen zetten voor een samenleving waarin ouderen kunnen blijven meedoen en zich gezien en gewaardeerd voelen.

Manifest Waardig Ouder Worden 2.0

• Zet in op een brug tussen jong en oud; we hebben elkaar nodig
  • Investeer in generatiewoningen en kleinschalige concepten
  • Help toekomstige senioren zich voor te bereiden op de oude dag
  • Stimuleer en beloon mantelzorgers en vrijwilligers
  • Gebruik de maatschappelijke diensttijd om jong en oud bij elkaar te brengen
  • Zorg voor voldoende ontmoetingsplekken voor jong en oud
  • Maak Nederland dementievriendelijk
  • Investeer in passende en palliatieve zorg
  • Borg de toegang tot geestelijke verzorging
  • Houd oog voor de ouderenzorg in en na de coronatijd

Lees het hele manifest Waardig Ouder Worden 2.0 hier

Lokaal actieplan in Ede
Dirjanne van Drongelen, raadslid en ook kandidaat-Kamerlid: “Wij willen met dit landelijk manifest ook in de gemeente Ede aan de slag. ‘Waardig ouder worden’ betekent wat ons betreft niet alleen goede zorg en liefdevolle aandacht, maar ook voldoende ouderenwoningen en ontmoetingsplekken. Daarom gaan we met o.a. de KBO afdeling Ede aan de slag om Ede op steeds meer punten ouderen-proof te maken.”

Ouderen hebben te maken met toenemende kwetsbaarheid maar willen tegelijk graag zo zelfstandig mogelijk blijven functioneren. Op vrijdag 11 december onderstreept de fractie van de ChristenUnie in Ede met het ondertekenen van de intentieverklaring hoe belangrijk het is dat ouderen meetellen in de samenleving.

Actiedag 12 december: een blijk van waardering
Op zaterdag 12 december werd het landelijke manifest Waardig Ouder Worden 2.0 gelanceerd. Hierna bezorgden raadsleden en diverse vrijwilligers van de ChristenUnie in Ede een kerstkrans met goede wensen bij de ouderen in 15 verschillende verzorgingstehuizen in heel de gemeente Ede.

Labels: , ,