Aanpassingen in voorstel cpo, Ede omarmt gezamenlijke zelfbouw

portretbram.png
Door Bram van der Beek op 20 april 2023 om 09:00

Aanpassingen in voorstel cpo, Ede omarmt gezamenlijke zelfbouw

Tijdens de PDE van donderdag 13 april besloot de gemeenteraad over cpo, dat staat voor collectief particulier opdrachtgeverschap. Dat is een manier waarop een groep mensen zelf hun huizen gaat bouwen. Het voorstel van het college werd op een aantal cruciale punten gewijzigd door de raad. Raadslid Bram van der Beek neemt u in deze blog mee in het (aangepaste) voorstel.

Opmerkelijk was dat het wijzigen van het voorstel gebeurde in grote overeenstemming. De gemeenteraad is erg enthousiast over deze manier van bouwen. En niet onterecht: de ervaring en onderzoek laat zien dat gezamenlijk bouwen tevredenere bewoners en een stevigere sociale basis van de wijk opleveren. Bijvoorbeeld (knarren)hofjes, woon-zorg of levensloopbestendige woningen voegen veel toe. Toch lopen veel van de projecten nu nog moeizaam, de gemeenteraad heeft daarom in 2018 op initiatief van de ChristenUnie al gevraagd om helderder en uitnodigender met deze initiatieven om te gaan.

De gemeenteraad besloot dat er meer dan 1 initiatief tegelijk in behandeling kan worden genomen. Ook erg belangrijk is dat de gemeenteraad heeft gevraagd om als gemeente zelf stukken grond voor dit soort gezamenlijk projecten aan te wijzen. Ook hebben we als raad een ambitie vastgesteld: we willen onszelf uitdagen door in 2030 minstens 165 van deze woningen te hebben gebouwd.

Wat ons betreft een aantal noodzakelijke aanpassingen, waardoor we in Ede gezamenlijke zelfbouw ook echt omarmen. Dit soort projecten is bij uitstek geschikt voor doelgroepen die nu moeilijk aan een woning komen: bijvoorbeeld starters en ouderen. Maar het is ook een uitstekende manier om je eigen inwoners de ruimte te geven om in Ede de woningen toe te voegen waar echt vraag naar is.

En ik doe meteen een oproep naar u: lijkt u dit nou ook wat? Lees u in en kijk of u medestanders kunt vinden. Uiteraard kunt u mij ook altijd mailen, dan zorg ik dat er mensen aan elkaar gekoppeld worden.

Labels: , ,