Zomerstage bij Opella Walraven

Sandra Kooij - Portretfoto.png portretniek.png
Door Sandra Kooij, Niek van den Brink op 20 augustus 2020 om 12:59

Zomerstage bij Opella Walraven

Gisteren gingen Sandra Kooij en Niek van den Brink op #CUzomerstage bij Opella Walraven. We werden uitgebreid rondgeleid door leidinggevende Ineke Roseboom en bespraken veel onderwerpen die aan de zorg verbonden zijn: wonen, bewegen, voedsel, ontmoeten en vrijwilligers. Ook mochten we meedoen met een activiteit die door de activiteitenbegeleiding was bedacht voor de bewoners.

Wonen
Ouderen met een (kleine) zorgvraag kunnen urgentie krijgen voor een huurappartement bij Opella. Deze regeling blijkt nog niet heel bekend te zijn. Dat is jammer, want zo missen mensen de kans om bijtijds te verhuizen, voordat sprake is van (ernstige) beperking of ziekte.

Wellicht kan de gemeente meer doen aan informatievoorziening om de bekendheid van de regeling een boost te geven. Er is namelijk een gedeeld belang: ouderen niet pas laten verhuizen bij een enorme zorgvraag, waardoor de leefkwaliteit ineens sterk achteruit gaat. Daarnaast is een een gezonde doorstroming op de woningmarkt belangrijk, ter bevordering van de volkshuisvesting.

Bewegen
Beweging is goed voor iedereen, zeker ook voor ouderen. Vlakbij de woningen staat er in het prachtig aangelegde ‘park’ een beweegtuin. Deze beweegtuin is in 2011  overgenomen van de Halderhof en qua aantal toestellen verdubbeld. Onder begeleiding van fysiotherapeuten kunnen ouderen met behulp van deze toestellen lekker in de buitenlucht werken aan hun lichamelijke vitaliteit.

Het mooie van deze beweegtuin is dat deze in de openbare ruimte staat en toegankelijk is voor iedereen. Zo worden de toestellen optimaal gebruikt: voor zorg, sport en ontspanning. Het is het onderzoeken waard of dit ‘dubbel gebruik’ vaker toegepast kan worden in onze gemeente.

Voedsel
Als het gaat om de gezondheid van ouderen, dan is voedsel een belangrijk onderwerp. Aan ouderen is vaak niet te zien of er sprake is van ondervoeding. Ondervoeding gaat niet alleen over de hoeveelheid voedsel, maar ook over de samenstelling van de nutriënten. Opella Walraven heeft veel aandacht voor voeding, heeft diëtisten in dienst en werkt hierin samen met de WUR.

Ontmoeting
In tijden van Corona gaat ontmoeting  anders dan anders: de kerkdiensten op locatie kunnen niet doorgaan. Er worden online diensten aangeboden, maar dat voelt niet hetzelfde.
De bezoekersstop in het voorjaar heeft erin gehakt. Als het aan Opella ligt, komt er niet weer zo’n extreme maatregel. Veel vrijwilligers hebben zich (tijdelijk) afgemeld vanwege de risico’s.

De Coronaperiode brengt ook nieuwe inzichten: de rust en duidelijkheid in de wandelgangen en woonkamers hebben ook goede invloed op de bewoners. Zorgmedewerkers beseften dat ze wel erg veel en vaak heen en weer lopen en zo best wat onrust creëren voor de bewoners. Dit inzicht wil men vasthouden. Er is nu bijvoorbeeld minder onrust in de woonkamers, doordat er minder in en uit wordt gelopen.

Om ontmoeting nog meer vorm te geven, wordt er nagedacht over een soort winkeltje/ontmoetingsruimte. Het bemannen ervan is een hele uitdaging.

Vrijwilligers
Veel activiteiten kunnen geen doorgang meer vinden door het gebrek aan vrijwilligers. Zouden jongeren meer kunnen betekenen voor de zorg voor de ouderen? Zij zitten over het algemeen niet in een risicogroep en kunnen makkelijker dealen met de maatregelen omtrent het virus. Je zou denken dat de maatschappelijke dienstplicht/stage wat soelaas zou kunnen bieden, maar dan moeten de jongeren nog wel willen.

Ben jij op zoek naar mooi en waardevol vrijwilligerswerk? Kijk eens op de site van Opella en informeer naar de mogelijkheden! https://www.opella.nl/vrijwilligers

Deze #CUzomerstage bij Opella in Bennekom werd buiten in een tuintje vol bloemen afgesloten met een leuke activiteit met de ouderen. We haakten aan bij een soort pimpampet waarbij de hersens nogal moesten kraken en we samen oud-Hollandse liedjes zongen. We hebben genoten van de gastvrijheid. Het was een leerzame en plezierige stagemiddag!

Niek van den Brink, E. niek.van.den.brink@ede.nl
Sandra Kooij - van Roekel, E. sandra.kooij@ede.nl