Wees loyaal - koop lokaal

Ede Centrum - winkelend publiek

Wees loyaal - koop lokaal

Lokale ondernemers hebben het zwaar. Winkels worden door de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen veel minder bezocht, bedrijven krijgen nauwelijks opdrachten en wijzelf houden de hand op de knip. Producten worden nog wel besteld, maar vaak niet bij de lokale ondernemer. De ChristenUnie wil iedereen blijvend oproepen om vooral lokaal inkopen te doen. "Mocht je niet naar de winkels toe kunnen of willen, bekijk dan even de site van een lokale ondernemer. Veel ondernemers bieden nu ook online hun diensten aan of bezorgen aan huis. Neem een minuutje extra en laat bol.com even links liggen."

De meerwaarde van onze lokale ondernemer
Lokale ondernemers brengen de sfeer in onze dorpskernen. Zij weten zich verbonden met de plaats waarin zij ondernemen. Zij kunnen u voorzien van advies op maat, zijn toegankelijk en verkopen vaak unieke producten. Inkopen doen in fysieke winkels zorgt meestal voor minder verkeer in de straten. Als we een winkelcentrum bezoeken, gaan we vaak langs meerdere winkels omdat je er toch speciaal naar toe gaat. Dit voorkomt dat we steeds een los pakketje laten bezorgen. Duurzamer dus. Redenen genoeg om onze lokale ondernemers te steunen in de coronacrisis. Maar zeker ook als de crisis straks voorbij is.

Trend of trendbreuk?
Voor de coronacrisis gingen wij als consument al veel meer online inkopen doen. De grote winkelketens blijven vaak nog wel overeind en kunnen de huren van hun panden nog wel betalen. De kleine ‘locals’ hadden het al lastig en voor sommigen is het de vraag of zij deze crisis overleven. Daan Weststrate: “Afgelopen weken sprak ik meerdere lokale ondernemers. Ik ben geschrokken over de situatie waarin zij momenteel zitten. Tegelijkertijd ben ik ook enorm trots op hun innovatieve oplossingen, drive en kansen die ze proberen te pakken.” De ChristenUnie hoopt dat we een moment als deze zullen aangrijpen om nieuwe keuzes te maken. De markt kan dit niet oplossen, de politiek kan geen gouden eieren beloven, we zullen samen nieuwe wegen moeten inslaan en hopelijk leren we van deze crisis.

Lokaal voedsel
De consument begon voor de coronacrisis langzaamaan steeds meer lokaal voedsel te kopen. Dat is goed voor de lokale boeren. Ook zij hebben moeite om een fatsoenlijke boterham te verdienen aan hun producten en worden vaak min of meer gedwongen tot schaalvergroting om winstgevend te kunnen zijn. Niek van den Brink: “Door kortere ketens kunnen boeren meer overhouden aan hun producten zodat zij minder uitgeknepen worden en investeringen kunnen doen in duurzame maatregelen bijvoorbeeld.” De ChristenUnie is daarom blij met initiatieven zoals Boer Tijs, Puur Dichtbij of de lokale tap bij een boerderij. De weg van boerderij naar de consument wordt met deze initiatieven aanzienlijk verkort.

Ook bevelen wij onze lokale horeca aan. Bestel eens een keertje extra een maaltijd bij hen, laat deze thuis bezorgen en eet al dat heerlijks in je eigen tuin, met een lekker drankje erbij. Dit kan bij restaurants en cafés, maar denk ook eens aan de sociaal ondernemende vrouwen van Cook&meer. Zij bezorgen heerlijke multiculturele maaltijden aan huis (Cook aan Huis) met liefde gekookt door vrouwen uit verschillende culturen. Sandra Kooij: “Op deze manier kun je genieten van heerlijk eten en geef je vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans hun talent in te zetten en zichzelf verder te ontwikkelen. Daarnaast kun je ook een ‘uitgestelde maaltijd’ sponsoren voor Pastor Max. Vervolgens maakt hij thuis- of dakloze mensen blij met een gratis maaltijd.”

Handige link
Bekijk deze website voor een goed overzicht wie onze locals en waar ze te vinden zijn en vergeet deze ook niet: www.bezoek-ede.nl.

Niek van den Brink, portefeuille Food - niek.van.den.brink@ede.nl
Sandra Kooij, portefeuille sociaal ondernemerschap - sandra.kooij@ede.nl
Daan Weststrate, portefeuille lokale economie / werkgelegenheid - daan.weststrate@ede.nl

Labels: , , , ,