
Deze column sprak raadslid Sandra Kooij gisteravond uit als gesproken column in het radioprogramma ‘Kerkvenster’ van Omroep Ede. Raadslid Sandra Kooij: "Als raadslid ben ik mij bewust van veel wantrouwen in de samenleving, ook richting de lokale politiek. Toch wil ik mij inzetten voor een samenleving waarin we elkaar, als medemensen, vertrouwen geven.”
Afgelopen donderdagavond besprak de gemeenteraad de evaluatie rond de bestrijding van de Eikenprocessierups (EPR). Volgens raadslid Niek van den Brink moet er nog veel gebeuren om goed voorbereid het nieuwe seizoen in te gaan voordat de eikenprocessierups weer tot een plaag leidt. Lees hier zijn vragen en opmerkingen tijdens de evaluatie.
Donderdagavond werd er op initiatief van de fractie van Burgerbelangen een interpellatiedebat aangevraagd over de biomassacentrales in Ede. Dit verzoek kreeg voldoende steun vanuit de gemeenteraad en daarom vond dit debat nog diezelfde avond plaats. In de afgelopen week zijn er diverse media-uitingen geweest over deze biomassacentrales in Ede. Wat zijn het? Wat doen ze? Is het wel duurzaam? Wat levert het op? Welke lucht stoot het eigenlijk uit? Hoe ervaren de omwonenden dit? De ChristenUnie wil al langer meer te weten komen over alle aspecten van biomassa: de aansturing, de efficiëntie, wat er nou eigenlijk wordt verstookt en waar dat vandaan komt. Daarom voert onze fractie sinds vorig jaar ook een onderzoek uit naar biomassa. Dit onderzoek en eerste ontdekkingen heb ik ook meegenomen in mijn bijdrage tijdens dit debat.
De Strategische Agenda geeft de richting aan waarin de Regio Foodvalley zich verder ontwikkelt. Kort gezegd: in wat voor gebied willen wij wonen, leven en werken? Gisteravond bespraken we dit document in de gemeenteraad tijdens een oordeelsvormende vergadering. Lees hier mijn bijdrage terug.
Inwoners van gemeente Ede moeten tijdig en gratis toegang hebben tot gemeentelijke informatie over activiteiten, werkzaamheden en bezwaarprocedures. Maar de bezorging van Ede Stad, waar ook de gemeentepagina in zit, laat te wensen over. Ook verdwijnen steeds meer digitale artikelen achter een betaalmuur. Deze situatie geeft aanleiding voor het stellen van vragen aan het College van B&W. De vragen zijn gesteld door Niek van den Brink (ChristenUnie) i.s.m. Gabriëlle Hazeleger (GB) en Ellen Out (GL).
Er moet in 2020 een nieuw woonakkoord gesloten worden, met afspraken over de bouw van extra sociale huurwoningen en verduurzaming van bestaande woningen. Om dit mogelijk te maken moet de verhuurderheffing worden afgeschaft. Hiervoor heeft een groep van ruim 40 leden van de ChristenUnie gepleit via een ingediende motie die vandaag op het partijcongres in stemming is gebracht. Fractievoorzitter Cora Otter en portefeuillehouder ‘wonen’ Niek van den Brink waren namens de fractie van de ChristenUnie Ede mede-indieners van deze motie. De motie is met ruime meerderheid van het congres aangenomen: 517 stemmen voor en 22 stemmen tegen.
Op donderdag 14 november jl. heeft de gemeenteraad van Ede de Programmabegroting 2020-2023 vastgesteld. Concreet gaat het daarbij om de gemeentebegroting voor 2020 maar dan met een doorkijk naar de daaropvolgende jaren. De behandeling tijdens de vergadering leverde geen schokkende zaken op. Wel was er even wat ruis over de vraag of de financiële positie van de gemeente als ‘slecht’ betiteld moet worden. Dit omdat er met instemming van Gedeputeerde Staten geen sprake is van een sluitende begroting.
De N224 staat bekend als een onveilige weg. Er wordt hard gereden, de doorstroming is slecht waardoor veel mensen nog net even dat rode stoplicht willen meepakken. Daarnaast is er veel kruisend verkeer van fietsers en voetgangers. Doordat er op sommige plekken weinig oversteekplaatsen zijn, zie je dat er veel ‘olifantenpaadjes’ zijn ontstaan. Ook is het onduidelijk hoe hard je er nu eigenlijk mag: mag ik nu 80, 70 of 50 en waar mag ik dan 80, 70, of 50? Niet verwonderlijk dat er veel ongelukken gebeuren, soms zelfs met dodelijke afloop. Tijdens de Algemene Beschouwingen heeft de fractie een motie van GroenLinks mede ingediend waarin we weer aandacht maar ook maatregelen vragen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.