Berichten over biomassa

1. renewable-energy-5166438_1920.jpg
    portretbram.png
    Door Bram van der Beek op 15 december 2020

Resultaten van onderzoek naar biomassa

Als fractie van de ChristenUnie Ede kregen we vorig jaar na de zomer het aanbod van een lid om zich te verdiepen in het onderwerp biomassa. Hierdoor konden wij dieper ingaan op een steeds controversiëler wordend onderwerp. Het was een dynamisch onderzoek, waar één van de belangrijkste opbrengsten is geweest dat de fractie van de ChristenUnie in Ede veel heeft kunnen sparren naar aanleiding van de gelezen documenten en gehouden interviews. Het onderzoek kunt u hier lezen. Met deze blog bespreekt Bram van der Beek namens de fractie de belangrijkste punten.

2. 20200207 Warmtecentrale Ede - 2.jpg
    portretbram.png
    Door Bram van der Beek op 7 februari 2020

ChristenUnie wil meer duidelijkheid over biomassacentrales

Donderdagavond werd er op initiatief van de fractie van Burgerbelangen een interpellatiedebat aangevraagd over de biomassacentrales in Ede. Dit verzoek kreeg voldoende steun vanuit de gemeenteraad en daarom vond dit debat nog diezelfde avond plaats. In de afgelopen week zijn er diverse media-uitingen geweest over deze biomassacentrales in Ede. Wat zijn het? Wat doen ze? Is het wel duurzaam? Wat levert het op? Welke lucht stoot het eigenlijk uit? Hoe ervaren de omwonenden dit? De ChristenUnie wil al langer meer te weten komen over alle aspecten van biomassa: de aansturing, de efficiëntie, wat er nou eigenlijk wordt verstookt en waar dat vandaan komt. Daarom voert onze fractie sinds vorig jaar ook een onderzoek uit naar biomassa. Dit onderzoek en eerste ontdekkingen heb ik ook meegenomen in mijn bijdrage tijdens dit debat.