Berichten over Statushouders

1. integration-1777536_1920.jpg
    Annemiek Stam - Portretfoto.png
    Door Annemiek Stam op 11 december 2020

Geen generatie overslaan bij integratie

De rekenkamercommissie van de Gemeente Ede heeft het volgende onderzoek opgeleverd: 'Een onderzoek naar de integratie van statushouders in Ede'. De rekenkamercommissie heeft daarmee een helder rapport opgeleverd waaruit duidelijke adviezen voortkomen met de nodige urgentie. Mijn bijdrage geef ik een aantal kernwoorden mee. Braaf & Bloei, Bijstand & Belastingbetaler en Beheer & Bewaken. Lees haar hele bijdrage hier.

2. Rijtjeshuis.jpg
    Niek van den Brink - Portretfoto.png
    Door Niek van den Brink op 7 juni 2019

ChristenUnie blij met behoud urgentieregeling voor statushouders

In 2016 werd de verplichte urgentiecategorie voor statushouders afgeschaft. Het is nu aan de gemeenten zelf om te bepalen of zij statushouders met urgentie wil huisvesten in sociale huurwoningen. Donderdagavond 6 juni jl. werd er gestemd over het afschaffen van de urgentieregeling voor statushouders. Met 1 stem verschil werd besloten om de urgentieregeling in de gemeente Ede in stand te houden. Daar is de ChristenUnie blij mee. Hieronder zet ik graag uiteen waarom we ondanks enigszins begrijpelijke gevoelens van onrechtvaardigheid, beter af zijn mét urgentieregeling.

3. Dirjanne van Drongelen (breed)
    Dirjanne van Drongelen - Portretfoto.png
    Door Dirjanne van Drongelen op 15 december 2017

ChristenUnie: 'blijvend aandacht taal-/werkstage statushouders gewenst'

Taalvaardigheid is een belangrijke voorwaarde bij de integratie van statushouders binnen de gemeente Ede. Als aanvulling op de inburgeringscursus wordt de taal het beste geleerd in de praktijk. Raadslid Dirjanne van Drongelen: "Daarom is het wat de ChristenUnie betreft van belang dat statushouders zo spoedig mogelijk meedoen binnen onze samenleving. Dit kan op allerlei manieren, waaronder op de arbeidsmarkt in de vorm van vrijwilligerswerk, een taalstage, een werkervaringsplaats of betaald werk. Om nu een update te krijgen van het college heb ik hier schriftelijke vragen over gesteld samen met de raadsleden Arnold Versteeg (SGP), Cora van Wijngaarden (CDA), Ria Maliepaard (PvdA) en Alexander Vos de Wael (Fractie Alexander Vos de Wael)".